Digitális oktatás a világjárvány árnyékában


Túl vagyunk az első két héten, amikor a gyermekek otthonukba zárva próbálják a tanévet folytatni. A pedagógusokra még nehezebb feladat hárul, hiszen távoktatási tapasztalatok és konkrét iránymutatás híján mindenki belátása szerint próbálja az iskolai mindennapokat utánozni, több, kevesebb sikerrel.

Ezért helyes a „digitális oktatás” elnevezést használnunk, hiszen a távoktatás rendszere teljesen különbözik attól, amit az elmúlt hét során láthattunk, tapasztalhattunk. Ez az új feladat embert próbáló, hiszen egyformán kínlódik pedagógus, diák és szülő, hogy megbirkózzon a nehézségekkel. Nincs kidolgozott rendszer, nincs tanfelület, egyedül a Kréta van. A Kréta rendszere, amelyik eddig sem vizsgázott túl fényesen, hiszen szülőként is tapasztalhattuk, hogy nem mindig sikerül belépni és ugyanerre panaszkodtak a tanárok is. Sokszor előfordult, hogy a rendszer adatokat, osztályzatokat módosított, vagy egyéb hiányosságai voltak. Abban mindenki megegyezik, hogy a Kréta digitális oktatásra nem alkalmas.

Mindenkiben felmerül a kérdés: hogyan tovább…?

Magyarországon jelenleg egyetlen egy, az állami kerettantervet követő, saját, működő távoktatási rendszerrel rendelkező iskola létezik, indokoltnak láttuk, tehát megkérdezni őket, hogyan lehetne ebben a nehéz helyzetben tökéletesíteni és megkönnyíteni a digitális oktatást.

Szerkesztőségünk felkereste a Balatonfűzfőn működő Báró Wesselényi Miklós Alapítványi Iskola intézményvezetőjét, Bárdi Farkas Beátát, aki kérésünkre igyekezett megosztani egy rövid riportban az elmúlt hét év során, a távoktatás terén szerzett tapasztalataikat.

  • Hogyan látja ön, az elmúlt héten zajló oktatás megfelel-e hosszabb távon a távoktatás minőségi elvárásainak?
  • Ez a típusú oktatás semmiképpen nem felel meg hosszú távon, hiszen leginkább az összevisszaság jellemzi. A tanárok tájékoztatást kaptak, hogy meg kell oldaniuk a digitális oktatást, de bővebb felvilágosítást arra, hogy hogyan, nem kaptak. A legtöbb iskolában a tananyag ismertetésére a Facebookot használják, osztályonként zárt csoportokat létrehozva, a feladatok megoldását pedig általában e-mailben kérik visszaküldeni. Ez semmiképpen sem jó megoldás, hiszen a Facebook egy közösségi oldal, amit nem erre a célra hoztak létre és korántsem biztonságos, hiszen nem egy zárt rendszer. A biztonság mellett felmerülhet az a kérdés is, hogy most, amikor rengeteg ember kényszerül otthon maradni, bírja-e majd a rendszer a rendkívüli túlterhelést? Véleményem szerint a Facebook nem alkalmas hosszú távon ekkora feladat megoldására.
  • Az elmúlt héten láthattuk, hogy rengeteg tananyagot kaptak a gyerekek és egyszerre kell használniuk a Facebookot, a Gmailt, a YoutTube-ot, különböző linkekre kell rákeresniük a Google-on, ami maga is egy eléggé összetett feladat és ezen felül még memorizálniuk is kell a látottakat, halottakat. Mit tanácsol, hogyan lehetne kezelni, leegyszerűsíteni ezt az összevisszaságot?
  • Ebben az összevisszaságban több dolog is közrejátszik. Az egyik a tanárok teljesítménykényszere. Sokan attól tartanak, ha nem bizonyítható a teljesítményük, nem kapják meg a bérüket. Ezt akarva-akaratlan áttolják a gyerekre és közvetve a szülőre is. A másik probléma, hogy nem tömbösítik az anyagot, hanem igyekeznek a normál órarendet követni, ami távoktatásban lehetetlen feladat. Ez abban az esetben is gondot okozhat, ha akadozik a net-ellátás, ami bármikor bekövetkezhet. Ezért ésszerű volna a teljes tananyag feltöltése, amit a diák egyszerre letölthet és net-hiány esetén is bármikor követhet.
  • Miért egyedi az önök rendszere és hogyan jellemezné a hatékonyságát?
  • A mi iskolánk rendszere lényegesen egyszerűbb, mint a Kréta. Teljesen önálló és egyedi tanfelületet hoztunk létre, amit az elmúlt hét évben folyamatosan tökéletesítettünk. Ez igazi csapatmunkát igényelt, hiszen informatikusunk a pedagógusokkal és velem egyeztetve csiszolta a rendszert. A tanfelület egyszerre alkalmas az egységesített tananyag megjelenítésére, tájékoztatásra, a tananyag számonkérésére és értékelésre. A pedagógusok, a diákok és a szülők is gond nélkül kezelik, amit mi sem bizonyít jobban, mint az, hogy hétfőn nappali diákjaink is könnyedén csatlakoztak. Az egyetlen tennivalónk egy egyedi azonosító kód generálása volt.
  • Önnek mi a véleménye, hogyan lehetne könnyebbé tenni jelen körülmények között a többi tanintézmény munkáját?
  • A megoldás nem egyszerű. A Nat jó, az állami kerettanterv viszont túl merev és elavult, amelytől csak 10%-ban lehet eltérni. A kerettanterven már rég változtatni kellett volna, úgy hogy megfeleljen a 21. század kihívásainak. Ezt a változtatást, illetve az új állami kerettanterv létrehozását az ismételt kérelmek ellenére, évek óta odázzák. Emiatt a mulasztás, illetve túlszabályozás miatt ma, ebben a válsághelyzetben, az államtitkárság a saját csapdájában vergődik.
  • Említésre került az érettségi vizsgák időpontjának későbbre halasztása is… Erről mi a véleménye? Megoldható volna digitálisan is, esetleg?
  • Ebben a helyzetben megtörténhet, hogy érettségi leghamarabb ősszel lehet, ami problémát okozhat, hiszen az egyetemi felvételik és az egyetemi év csúszását is előidézheti. Ésszerű megoldásnak tartanám, ha minden végzős diák középszintű érettségi vizsgán venne rész. Ezzel időt spórolhatnánk, hiszen az egyetemekre úgyis pontszám alapján jelentkezhetnek a diákok. Egy kis akarattal és munkával bármi megoldható. Sajnos, a digitális érettségi lehetetlen, egyrészt törvény szabályozza, amely ragaszkodik a személyes jelenléthez, másrészt csak élő kép és hang biztosításával lehetne hiteles, amihez jelenleg hiányoznak a technikai feltételek.
  • Az elmúlt hét év távlatából kiindulva, mennyire eredményes az önök távoktatása, milyen eredményekkel büszkélkedhetnek?
  • Diákjaink remek felkészültségét mutatja, hogy kiemelkedő eredményeket érnek el az ország számos középiskolájában. Van olyan tanulónk is, aki a gimnáziumot két év alatt végezte el majd felvételt is nyert az egyetemre. Büszkék vagyunk diákjaink teljesítményére, hiszen ez a mi munkánk elismerése is. A jövőben szeretnénk bővíteni iskolánkat és minél több diákot elindítani eredményesen az élet útján, hiszen mi nem csupán tananyagot sulykolunk a fejekbe, hanem megtanítjuk őket megfelelni a 21. század kihívásainak, a nemzetnek és az erkölcsnek. Bármikor szeretettel várjuk a jelentkezőket, játszi könnyedséggel csatlakozhatnak családias közösségünkhöz.
  • Köszönöm, hogy alkalmat adott a beszélgetésre…
  1. A. - Nemzeti Napló
https://andrea78.blogstar.hu/./pages/andrea78/contents/blog/92368/pics/lead_800x600.jpg
 
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?